To “ανευρύσμα κοιλιακής αορτής” είναι ένα πρόβλημα στην αορτή, το κύριο αιμοφόρο αγγείο που βγαίνει από την καρδιά. Το αίμα ρέει μέσω της αορτής στο υπόλοιπο σώμα. Η “κοιλιακή αορτή” είναι το τμήμα της αορτής που βρίσκεται στην κοιλιά και οι κλάδοι του παρέχουν αίμα στα πόδια. Σε άτομα με ανεύρυσμα της κοιλιακής αορτής, γνωστό και ως “ΑΚΑ”, ένα τμήμα της κοιλιακής αορτής ογκώνεται ή προεξέχει. Αν αυτό το σημείο σπάσει, η κατάσταση είναι πολύ επικίνδυνη, καθώς  προκαλεί μεγάλη εσωτερική αιμορραγία.

Ποια είναι τα συμπτώματα ενός ΑΚΑ; – Οι περισσότεροι άνθρωποι με ΑΚΑ στην κοιλιά δεν έχουν συμπτώματα. Όταν εμφανιστούν συμπτώματα, αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Πόνο στην κοιλιά ή στην πλάτη
  • Ένα μικρό εξόγκωμα στο πάνω μέρος της κοιλιάς που έχει παλμό, που σημαίνει ότι πρήζεται και συρρικνώνεται με το ρυθμό του καρδιακού παλμού (οι γιατροί το παρατηρούν πιο συχνά από τους ασθενείς)

Τα AΚA μπορούν να σπάσουν χωρίς προειδοποίηση. Οι γιατροί προτείνουν να πάτε για εξετάσεις αν είστε σε ομάδα υψηλού κινδύνου.

Ποιός είναι πιο πιθανό να αναπτύξει ένα ΑΚΑ; – Ο κίνδυνος για να δημιουργηθεί AΚA ανεβαίνει αν:

• Καπνίζετε
  • Είστε άντρας
  • Είστε άνω των 60 ετών (κάθε χρόνο ζωής μετά τα 60, ο κίνδυνος ανεβαίνει ακόμη περισσότερο)
  • Ανήκετε στη λευκή φυλή
  • Έχετε οικογενειακό ιστορικό ΑΚΑ

Μπορούν να προληφθούν τα ΑΚΑ; – Όχι. Αλλά μπορείτε να μειώσετε σημαντικά τον κίνδυνο αν δεν καπνίζετε. Εάν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση, είναι επίσης σημαντικό να την ελέγχετε.

Υπάρχει κάποια εξέταση για το ΑΚΑ; – Ναί. Η πιο συνηθισμένη δοκιμασία ονομάζεται “κοιλιακό υπερηχογράφημα”. Για αυτή την εξέταση, ο γιατρός σας θα περάσει ένα εργαλείο που ονομάζεται “υπέρηχος” πάνω από την κοιλιά σας. Αυτό το μηχάνημα χρησιμοποιεί ηχητικά κύματα για να προβάλλει την εικόνα της αορτής σας και σε αυτή μπορεί να εμφανιστεί αν έχετε πρόβλημα ΑΚΑ ή κάποιο άλλο πρόβλημα. Ο γιατρός σας μπορεί επίσης να θέλει να πιέσει την κοιλιά σας μήπως ψηλαφήσει κάτι ασυνήθιστο.

Πώς θεραπεύονται τα ΑΚΑ; – Αυτό εξαρτάται από το πόσο μεγάλο είναι το ΑΚΑ. Μερικοί άνθρωποι χρειάζονται χειρουργική επέμβαση, άλλοι πάλι όχι.

Ίσως να μην χρειαστεί να χειρουργηθεί το AΚA σας αμέσως, αν είναι μικρό, ή αν δεν μεγαλώνει γρήγορα.

Τι πρέπει να κάνω εάν έχω AΚA αλλά δεν χρειάζομαι χειρουργική επέμβαση;

• Κάντε τακτικές εξετάσεις για να δείτε πόσο γρήγορα μεγαλώνει – Ο γιατρός σας θα σας πει πόσο συχνά θα πρέπει να εξετάζεστε με βάση το μέγεθος του AΚA σας.
  • Πάρτε φάρμακα για να ελέγχετε την αρτηριακή σας πίεση
  • Καλέστε το γιατρό σας εάν αρχίσετε να έχετε πόνο στην κοιλιά ή στην πλάτη σας – Ο πόνος μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι το ΑΚΑ σπάει.

Οι άνθρωποι που έχουν ΑΚΑ, ακόμη και μικρό, διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις. Ο γιατρός σας μπορεί να σας προτείνει τρόπους για να μειώσετε τον κίνδυνο, όπως  βελτίωση της διατροφής σας, περισσότερη άσκηση και την παύση του καπνίσματος εάν καπνίζετε.

Πότε πρέπει να χειρουργηθούν τα ΑΚΑ;

Το χειρουργείο είναι η καλύτερη λύση αν

• Το AΚA σας προκαλεί συμπτώματα
  • Το AΚA σας είναι μεγαλύτερο από 5,5 εκατοστά (2,2 ίντσες) πλάτος
  • Το AΚA σας μεγαλώνει περισσότερο από 0,5 εκατοστά (0,2 ίντσες) σε 6 μήνες

Πώς χειρουργούνται τα ΑΚΑ;

Υπάρχουν δύο τρόποι

• Παραδοσιακή «ανοιχτή» χειρουργική επέμβαση

Στην ανοικτή χειρουργική επέμβαση AΚA, ο γιατρός κάνει μια τομή στην κοιλιά και αντικαθιστά το διογκούμενο τμήμα της αορτής με ένα σωλήνα που ονομάζεται «μοσχεύμα». Αυτός ο σωλήνας είναι κατασκευασμένος από ειδικό ύφασμα και μένει στη θέση του με ράμματα. Το αίμα μπορεί να ρέει κανονικά μέσα από αυτό.

• Ενδοαγγειακό μόσχευμα στεντ

Ο γιατρός κάνει μια τομή σε αιμοφόρο αγγείο στην κορυφή του μηρού και εισάγει ένα διπλωμένο μόσχευμα (στεντ). Στη συνέχεια ο γιατρός σπρώχνει το μόσχευμα μέχρι το διογκούμενο τμήμα της αορτής και το ξεδιπλώνει. Αυτός ο τύπος μοσχεύματος δεν χρειάζεται να στερεωθεί με ράμματα. Το αίμα ρέει μέσω του μοσχεύματος.

Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με τις δύο επιλογές χειρουργείου;

Η ανοικτή χειρουργική επέμβαση είναι λίγο πιο επικίνδυνη βραχυπρόθεσμα. Αλλά διορθώνει το ΑΚΑ για πάντα. Η ενδοαγγειακή αποκατάσταση με στεντ είναι λιγότερο επικίνδυνη βραχυπρόθεσμα. Αλλά ο γιατρός σας θα πρέπει να σας παρακολουθεί για επιπλοκές που μπορεί να συμβούν στη συνέχεια. Τα ενδοαγγειακά μοσχεύματα μερικές φορές φεύγουν από τη θέση τους και πρέπει να σταθεροποιηθούν. (Η διόρθωσή τους συνήθως περιλαμβάνει μια απλούστερη διαδικασία από την πρώτη.) Εάν ο γιατρός σας προσφέρει μια επιλογή μεταξύ των δύο χειρουργείων, ρωτήστε:

• Ποιοί είναι οι κίνδυνοι κάθε διαδικασίας για μένα;
  • Τι είδους παρακολούθηση θα χρειαστώ με κάθε χειρουργείο;
  • Τι θα συμβεί εάν δεν κάνω καμία θεραπεία;