Καρδιολόγος Αθήνα – Διαστολική Καρδιακή Ανεπάρκεια

Τι είναι η διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια;

Η διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια είναι ένας τύπος καρδιακής ανεπάρκειας. Η καρδιακή ανεπάρκεια είναι μια πάθηση κατά την οποία η καρδιά δεν μπορεί να αντλήσει ή να τροφοδοτήσει καλά με αίμα. Αυτό κάνει την καρδία να καθυστερεί στο έργο της που είναι να μεταφέρει το αίμα σε ολόκληρο το σώμα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα όπως οίδημα, δυσκολία στην αναπνοή, και αίσθημα κόπωσης.

Υπάρχουν 2 κύριοι τύποι καρδιακής ανεπάρκειας:

• Στη διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια, η καρδιά είναι υπερβολικά άκαμπτη. Όταν η καρδιά αντλεί, δεν χαλαρώνει και δεν γεμίζει κανονικά με αίμα. Η διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια είναι επίσης γνώστη και ως ” καρδιακή ανεπάρκεια με διατηρημένο κλάσμα εξώθησης.”
  • Στη συστολική καρδιακή ανεπάρκεια, η καρδιά είναι υπερβολικά αδύναμη. Όταν η καρδιά αντλεί, δεν συστέλλεται κανονικά. Η συστολική καρδιακή ανεπάρκεια είναι επίσης γνωστή και ως “καρδιακή ανεπάρκεια με ελαττωμένο κλάσμα εξώθησης.”

Οι διαφορές αυτές επηρεάζουν το πόσο συστέλλεται η καρδιά με κάθε χτύπο. Με κάθε συστολή, η καρδιά αντλεί αίμα προς τα έξω. Το ποσοστό του αίματος στην καρδιά που αντλείται προς τα έξω με κάθε χτύπο της καρδιάς ονομάζεται “κλάσμα εξώθησης” (επίσης ονομάζεται “EF”). Οι άνθρωποι με συστολική καρδιακή ανεπάρκεια έχουν κλάσμα εξώθησης που είναι χαμηλότερο του φυσιολογικού. Οι άνθρωποι με διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια έχουν φυσιολογικό κλάσμα εξώθησης. Για αυτό το λόγο, η διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια καμιά φορά ονομάζεται “καρδιακή ανεπάρκεια με φυσιολογικό κλάσμα εξώθησης” ή “HFNEF.”

Ποιά είναι τα συμπτώματα της διαστολικής καρδιακής ανεπάρκειας;

Στα κοινά συμπτώματα της διαστολικής καρδιακής ανεπάρκειας συμπεριλαμβάνονται:

• Δυσκολία στην αναπνοή – Στην αρχή, οι άνθρωποι μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αναπνοή μόνο κατά την διάρκεια άσκησης. Με τον καιρό, μπορεί να έχουν δυσκολία αναπνοής σε κατάσταση ηρεμίας ή όταν είναι ξαπλωμένοι.
  • Οίδημα στα πέλματα, στους αστραγάλους, στα πόδια, ή στην κοιλιακή χώρα
  • Αίσθημα κόπωσης

Υπάρχει κάποια εξέταση για την διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια;

Ναι. Αν ο/η γιατρός σας ή ο/η νοσοκόμος/α σας πιστεύει ότι πιθανόν πάσχετε από αυτή την πάθηση, μπορούν να σας υποβάλουν σε κάποιες από τις ακόλουθες εξετάσεις:

• Αιματολογικές εξετάσεις
  • Ακτινογραφία θώρακος – Η εξέταση αυτή μπορεί να δείξει αν υπάρχει υγρό στους πνεύμονες. Επίσης δείχνει το γενικό σχήμα της καρδιάς και τα μεγάλα αιμοφόρα αγγεία στον θώρακα.
  • Ηλεκτροκαρδιογράφημα (επίσης ονομάζεται “ΗΚΓ”) – Η εξέταση αυτή μετράει την ηλεκτρική δραστηριότητα στην καρδιά.
  • Υπερηχοκαρδιογράφημα (επίσης ονομάζεται “υπέρηχος καρδιάς”) – Η εξέταση αυτή χρησιμοποιεί ηχητικά κύματα για να δημιουργήσει μια εικόνα της καρδιάς ενώ χτυπάει.
  • Τεστ κοπώσεως– Κατά την διάρκεια αυτής της εξέτασης, ένας/μία γιατρός καταγράφει το ΗΚΓ σας ενώ γυμνάζεστε σε ένα διάδρομο ή ποδήλατο, ή λαμβάνετε φάρμακα για να αυξηθούν οι χτύποι της καρδιάς σας.
  • Καρδιακός καθετηριασμός– Κατά την διάρκεια αυτής της εξέτασης, ο/η γιατρός τοποθετεί ένα λεπτό καθετήρα σε ένα αιμοφόρο αγγείο στο πόδι ή στο χέρι σας. Έπειτα, μετακινεί τον καθετήρα μέχρι την καρδιά. Μόλις ο καθετήρας είναι στην καρδία ή στα αιμοφόρα αγγεία, ο/η γιατρός σας θα πάρει κάποιες μετρήσεις. Μπορεί επίσης να προσθέσει μέσα στον καθετήρα και μια χρωστική ουσία που εμφανίζεται στην ακτινογραφία. Αυτή η διαδικασία μπορεί να δείξει εάν υπάρχει στένωση ή απόφραξη σε κάποια καρδιακή αρτηρία. Αυτό το μέρος της εξέτασης ονομάζεται “στεφανιαία αγγειογραφία.”

Πώς θεραπεύεται η διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια;

Η θεραπεία συνήθως περιλαμβάνει:

• Φαρμακευτική αγωγή– Οι γιατροί μπορούν να χρησιμοποιήσουν διαφορετικούς τύπους φαρμάκων για να θεραπεύσουν την διαστολική καρδιακή ανεπάρκεια. Η σωστή φαρμακευτική αγωγή για εσάς θα εξαρτηθεί από τα συμπτώματα σας και άλλες ιατρικές παθήσεις. Μερικά φάρμακα θα μειώσουν τα συμπτώματα σας, όπως το οίδημα ή την δυσκολία στην αναπνοή. Αυτό θα σας βοηθήσει να αισθανθείτε καλύτερα και να είστε περισσότερο ικανοί να κάνετε τις καθημερινές σας ασχολίες.

Αν έχετε υπέρταση, ο/η γιατρός σας πιθανόν να σας συνταγογραφήσει φάρμακα για να την ελέγξετε. Αν έχετε μια ανωμαλία στον καρδιακό ρυθμό που ονομάζεται “κολπική μαρμαρυγή,” ο/η γιατρός σας πιθανόν να σας συνταγογραφήσει φάρμακα για να ελέγξετε τον καρδιακό σας ρυθμό. Αν έχετε υγρό στους πνεύμονες ή οίδημα στα πόδια, ο/η γιατρός σας πιθανόν να σας συνταγογραφήσει φάρμακα που ονομάζονται “διουρητικά” για να βοηθήσει με αυτά τα συμπτώματα.

Είναι σημαντικό να παίρνετε τα φάρμακα σας καθημερινά, ακόμα και αν αισθάνεστε καλά. Ενημερώστε τον/την γιατρό σας ή τον/την νοσοκόμο/α σε περίπτωση που δεν έχετε την οικονομική δυνατότητα να αγοράσετε τα φάρμακα ή σας προκαλούν παρενέργειες. Συχνά υπάρχουν τρόποι βοήθειας σε τέτοια θέματα.

Τι άλλο μπορώ να κάνω μόνος μου για να προστατέψω την καρδία μου;

Για να αισθανθείτε καλύτερα και να μειώσετε τις πιθανότητες να πάτε στο νοσοκομείο, μπορείτε να κάνετε τα ακόλουθα:

• Καλέστε τον/την γιατρό σας αν ζαλίζεστε ή είστε αδύναμοι, ή αν χάνετε ή παίρνετε βάρος ξαφνικά. Ζυγιστείτε κάθε πρωί αφού ουρήσετε αλλά πριν πάρετε πρωινό. Είναι σημαντικό να φοράτε περίπου την ίδια ποσότητα ρούχων κάθε φορά.
  • Ακολουθείστε το σχέδιο δράσης που σας δίνει ο/η γιατρός σας. Ένα σχέδιο δράσης είναι μια λίστα με οδηγίες για το τι πρέπει να κάνετε αν αλλάξουν τα συμπτώματα σας. Για να είστε σε θέση να χρησιμοποιήσετε το σχέδιο δράσης, παρακολουθείστε στενά τα συμπτώματα σας και ζυγιστείτε καθημερινά. Αν δεν νιώθετε καλά ή χάνετε ή παίρνετε βάρος ξαφνικά, κοιτάξτε το σχέδιο δράσης σας για να δείτε τι πρέπει να κάνετε.
  • Καλέστε ασθενοφόρο (στην Ελλάδα καλέστε 1-6-6) αν έχετε πόνο στο στήθος ή άλλα συμπτώματα καρδιακής προσβολής.
  • Χάστε βάρος, αν είστε υπέρβαροι.
  • Σταματήστε το κάπνισμα.
  • Μειώστε το αλκοόλ αν καταναλώνετε περισσότερο από 1 ποτό την ημέρα (για γυναίκες) ή 2 ποτά την ημέρα (για άνδρες).

Dr KAFFA Signature